Wat is hoogwaardige kinderopvang?

De meeste gezinnen die op zoek zijn naar kinderopvang begrijpen het belang van het identificeren en veiligstellen van een plekje in een kwalitatief hoogwaardige vroegschoolse educatie en opvang. Hoewel dit een no-brainer lijkt als je een eerste keer ouder bent met geen echte ervaring met kinderopvang, kan het moeilijk zijn om uit te zoeken hoe de zorg van hoge kwaliteit eruit ziet.

Is het het glimmende, nieuw gebouwde centrum met de nieuwste snufjes? Is het de mooie familie dagverzorger op de weg? Of is het het versleten buurthuis met personeel dat er altijd al geweest is?

De kans is groot dat de kinderopvang er uit kan zien als een combinatie van deze dingen en dat u en uw kind het beste kunnen inschatten wat de hoge kwaliteit is voor uw specifieke gezin. Als vuistregel geldt dat, ongeacht het soort dienst dat u kiest, uw kind zich in een kwalitatief hoogwaardige omgeving gelukkig, veilig en zeker zal voelen en de mogelijkheid zal hebben om een breed scala aan speelse leerervaringen op te doen. Als ouder moet u zich op uw gemak voelen om het personeel te benaderen en er zeker van zijn dat het welzijn van uw kind een prioriteit is.

Hoe identificeer ik kwalitatief hoogwaardige kinderopvang?

Het bieden een nuttige manier om de prestaties van een kinderopvangdienst te meten aan de hand van de door de overheid vastgestelde minimumnormen. Alle diensten die aan de nieuwe norm zijn getoetst, moeten hun beoordeling ergens laten zien waar ze gemakkelijk toegankelijk zijn voor gezinnen, en dit is zeker een goede startplaats.

Dit gezegd zijnde, is de beste manier om een dienst te beoordelen, meestal om mee te gaan en er wat tijd door te brengen.

De kwaliteit van de zorg is niet gerelateerd aan de plaats waar de zorg wordt aangeboden, maar aan de manier waarop deze wordt aangeboden. Het is moeilijk om zorg van hoge kwaliteit te bieden in een vuile omgeving, de apparatuur is in slechte staat van onderhoud, speelgoed is schaars en de ruimte is krap. Maar zorg van slechte kwaliteit kan - en wordt te vaak - geleverd in een mooi vormgegeven omgeving met alle speelgoed en materialen die uw kind zich kan wensen.

Het definiëren van hoogwaardige kinderopvang

Onze definitie van kwaliteit is een mix van wat onderzoekers, kinderverzorgers en andere ouders hebben geleerd, samen met een stevige dosis gezond verstand, getrokken uit onze jarenlange persoonlijke en professionele ervaring in zowel de ontwikkeling van het kind als in de kinderopvang. Op zoek naar de beste manier om de betekenis van kwaliteit uit te leggen, kwamen we terug op vier basiswoorden en -zinnen: zorgzaam, afgestemd, respectvol en veilig.

Een hoge kwaliteitsaanbieder:

  • luistert naar en zich bewust is van de communicatie van het kind, zowel verbaal als non-verbaal.
  • kijkt naar aanwijzingen over hoe het kind zich voelt en pikt die aanwijzingen op als ze met het kind omgaat.
  • de hele tijd naar de kinderen luistert en niet met andere volwassenen praat.

De afgestemde, zorgzame aanbieder is niet bang om fysieke en verbale genegenheid te tonen, maar is niet overdreven uitbundig. Ze kan tegelijkertijd een kind in de armen houden, goed luisteren naar een tweede die aan hun mouw trekt met een vraag, en kijken naar een derde worsteling om een taak te volbrengen, klaar om te helpen als het kind te gefrustreerd raakt. Deze persoon hoeft niet te zeggen dat ze van kinderen houdt omdat hun gevoelens duidelijk zijn. Hun warmte is duidelijk, en ze besteedt het grootste deel van hun tijd direct contact met de kinderen.

Hoogwaardige kinderverzorgers zijn Respectvol

Veel volwassenen hebben geen respect voor jonge kinderen. Ze zijn niet bijzonder geïnteresseerd in kinderen, en deze houding toont zich in hun neiging om kinderen te negeren. Helaas passen sommige mensen die in de kinderopvang werken in deze categorie.

De traditionele veronderstelling is dat alle vrouwen van kinderen houden en dat ze allemaal een natuurlijk vermogen hebben om goede kinderverzorgers te zijn. Beide veronderstellingen zijn mythen. Veel vrouwen en mannen die van kinderen houden, hebben niet het geduld of de vaardigheden om goede leraren en opvoeders voor jonge kinderen te zijn.

Het vermogen om naar zeer jonge kinderen te luisteren en de ideeën te begrijpen die zij proberen te uiten, staat centraal bij het tonen van respect voor hen. Door gevoelig te luisteren en te reageren wordt er echt rekening gehouden met de gevoelens en behoeften van het kind. Kinderen voelen zich gewaardeerd als ze zo'n onverdeelde aandacht krijgen.

Een respectvolle opvoeder waardeert de ideeën van kinderen en houdt rekening met hun gevoelens en toont een hoge waardering voor hen door hun warme en aanhankelijke manier. Leerkrachten en opvoeders die kinderen op deze manier kunnen waarderen, tonen vaak hetzelfde respect voor de ouders en collega's met wie ze omgaan.

Hoge kwaliteit van de zorg zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en zeker voelen

Iedereen is het erover eens dat veiligheid en zekerheid de basis vormen voor hoogwaardige zorg. Uw kind moet zowel fysiek als emotioneel veilig zijn bij de opvoeder of leerkracht en in de omgeving van de kinderopvang.

Alle ruimtes moeten schoon en overzichtelijk zijn en vrij van gevaren zoals onbedekte stopcontacten en giftige chemicaliën. Meubilair, materialen en speelgoed moeten geschikt zijn voor de leeftijd. Zo moet het speelgoed binnen het bereik van baby's en peuters, die alles in hun mond stoppen, groot genoeg zijn zodat de kinderen er niet in kunnen stikken.

De buitenomgeving moet uitnodigend en veilig zijn, veilig, gemakkelijk toegankelijk, met een aan de leeftijd aangepaste buitenuitrusting en veel ruimte om te rennen en andere grote motorische activiteiten.

De speelruimte moet afgesloten zijn, hetzij door een hek, hetzij door een natuurlijke rand. De buitenruimte moet zo worden ontworpen dat de begeleidende leerkracht of opvoeder alle kinderen te allen tijde kan observeren om er zeker van te zijn dat ze veilig zijn.

Emotionele veiligheid is moeilijker te evalueren tijdens een kort bezoek. Emotioneel veilige kinderen durven nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen. Ze zijn spontaan aanhankelijk met hun opvoeder en met elkaar. Als ze iets hebben gedaan waarvan ze niet zeker wisten dat ze het mochten doen, aarzelen ze niet om het toe te geven en de gevolgen ervan te accepteren. Dit zijn manieren waarop kinderen vertrouwen en vertrouwen tonen dat hun opvoeder of leraar zich echt om hen bekommert en hen op een zorgzame, aanhankelijke manier door de dag heen zal helpen.

Een goede manier om de veiligheid en het welzijn van uw kind te garanderen is door onaangekondigde bezoeken te brengen aan de dienst die hij of zij bezoekt. Een hoogwaardige service zal u aanmoedigen om op elk gewenst moment onaangekondigd langs te komen. Daarnaast moet u op de weg naar en van de dienst afstemmen op de gevoelens en stemmingen van uw kind, zodat u zich zo bewust mogelijk kunt zijn van hoe emotioneel veilig uw kind zich daar voelt.

Hoe identificeer ik een kwalitatief hoogstaande opvoeder?

Voor baby's

Hoewel de kwalificaties en de ervaring van het personeel in de kinderopvang belangrijk zijn voor alle leeftijdsgroepen, zijn ze vooral belangrijk voor de verzorging van zuigelingen. Uw kind heeft veel liefde en aandacht nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Consistentie en emotionele ondersteuning zijn essentieel, samen met een goede lichamelijke verzorging en een veilige, gezonde omgeving. Voordat u de babykamer voor het eerst bezoekt om het personeel in actie te observeren, brengt u enige tijd door met de directeur om te leren over de educatieve achtergronden van het personeel en hoe lang zij daar al werken. De directeur kan u ook vertellen of ze workshops of andere permanente educatie hebben gevolgd om hun vaardigheden en kennis op peil te houden.

Idealiter hebben de medewerkers een achtergrond in de vroege kinderjaren en praktische ervaring in het werken met jonge kinderen. Aanbieders die met baby's werken, hebben ook kennis nodig over de ontwikkeling, gezondheid en voeding van kinderen.

Wat te zoeken:

Het eerste waar je naar moet zoeken bij een kinderverzorgster is de manier waarop ze met de baby's omgaat. Respecteert ze elk kind als een uniek persoon, die lijkt te begrijpen dat elke baby anders is dan de andere? Het ene kind moet misschien rustig worden vastgehouden, terwijl een ander heel graag wordt rondgekaatst en een derde misschien helemaal niet veel wil worden aangeraakt.

Neemt ze de tijd om de baby's te observeren en hun signalen af te leiden van wat ze ziet, of volgt ze hun eigen volwassen routines zonder rekening te houden met hoe de baby zich voelt?

Is de opvoeder afgestemd op het ritme van de baby's? Luistert ze bijvoorbeeld naar een baby die vocaliseert, reageert ze met een geluid of een woord en wacht ze dan tot de baby weer kookt of grinnikt? Gaat ze om met de rustige baby's en met degenen die luidruchtig en aandachtig zijn?

Opvoeders van baby's moeten veel tijd besteden aan routinematige dingen zoals het voeden, het verschonen van luiers en het in slaap brengen van baby's. Ze moeten ook voorlezen aan de baby's, spelletjes spelen zoals verstoppertje en "This Little Piggy", zingen, speelgoed met de hand en speelgoed terugkrijgen, en de kinderen gewoon in hun schoot houden en met hen praten (niet alleen maar met hen praten).

De opvoeders moeten de oudere baby's aanmoedigen om zich te verplaatsen door de ruimte zo te organiseren dat ze zich veilig aan hun voeten kunnen trekken en rond kunnen lopen terwijl ze zich vastklampen aan meubels en grotere apparaten. Naarmate de baby's ouder worden, moet er ander speelgoed worden toegevoegd dat oorzaak en gevolg met elkaar verbindt  en kleine manden met een paar blokken of andere voorwerpen die de kinderen kunnen dumpen en vervolgens weer kunnen bijvullen.

Mobiele baby's zoals duw- en trekspeelgoed, ballen en grote houten vrachtwagens en auto's. Een kinderopvangdienst die dit speelgoed aanbiedt, is goed voorbereid om de optimale ontwikkeling van uw kind te bevorderen.

Wanneer u personeel in de babykamer observeert, moet u ook op zoek gaan naar enkele basisverzorgingsroutines. Verzorgers moeten de baby's vasthouden en zachtjes tegen ze praten als ze hun flessen geven. Baby's moeten ook worden aangesproken terwijl hun luiers worden verschoond, omdat ze in slaap worden gewiegd (een slaapliedje of zacht neuriën zou gepast zijn) en wanneer ze op de grond op een deken liggen, moeten ze een rammelaar verkennen.

Controleer of de opvoeder hun handen wast en de luiertafel schoonmaakt na elke luierwissel. Kinderstoelen, speelgoed en andere apparatuur moeten ook regelmatig worden gereinigd en gedesinfecteerd. Vergeet niet dat het risico op infectie een belangrijk punt van zorg is bij de verzorging in het centrum. Een manier om dat risico te verminderen is door de handen nauwgezet te wassen en regelmatig te reinigen.

Plan om de eerste keer dat u een centrum bezoekt ten minste twee uur uit te trekken om het werk van de opvoeders die verantwoordelijk zijn voor uw kind te observeren.

Voor peuters

Een opvoeder van peuters moet een bijzonder persoon zijn omdat de peutertijd zo'n bijzondere periode in het leven van een kind is. Peuters willen "groot" en onafhankelijk zijn, maar ze vallen gemakkelijk uit elkaar en hebben liefde en troost nodig.

Dit is de tijd van bijten en driftbuien, de leeftijd waarop "mijn" en "nee" de twee meest prominente woorden zijn in de woordenschat van een kind. Kleuters hebben heel weinig controle over hun emoties en handelingen. Ze doen hun uiterste best om je instructies op te volgen, maar zijn vaak gefrustreerd als ze zelfs hun eigen verwachtingen niet waarmaken.

Peuters groeien in alle opzichten snel. Hun lichaam leert veel nieuwe dingen te doen, zoals rennen, hoppen en gooien. Hun taalontwikkeling is verbazingwekkend. Elke dag worden er nieuwe woorden toegevoegd. Maar tegelijkertijd kunnen ze vaak niet de woorden vinden die ze nodig hebben in een emotioneel moment.

Terwijl ze groeien en leren, testen de peuters iedereen en alles. Leraren van peuters moeten dit alles en nog veel meer weten om goede opvoeders te zijn. Ze moeten begrijpen en waarderen dat elk kind deze fase doorloopt. Ze moeten ook in staat zijn om hun gevechten te kiezen, want peuters zullen voortdurend grenzen testen. De oplossing is niet om op elke uitdaging te reageren, maar om het kind stevig in de juiste richting te sturen, in de richting van meer zelfcontrole, competentie en zelfredzaamheid.

Om meer te weten te komen over de leerkrachten van de peuters in een centrum moet je ze aan het werk zien. Het is een goed idee om een opvoeder minstens twee uur te observeren, indien mogelijk langer. Je moet de directeur vragen naar de educatieve achtergrond en ervaring van de opvoeders. Idealiter wil je dat ze zowel ervaring als enige theoretische kennis hebben over de peuters.

Voor kleuters

Kleuters leren door te spelen. Goede professionals uit de vroege kinderjaren begrijpen dat kinderen niet "alleen maar spelen"; spelen is hun 'baan' en de manier waarop ze leren.

Opvoeders zijn belangrijk in dit proces omdat ze kinderen helpen om toegang te krijgen tot de materialen en het speelgoed die ze nodig hebben om te spelen en te leren. Opvoeders begeleiden de kinderen ook als ze niet weten wat ze moeten doen, helpen ze interpersoonlijke conflicten op te lossen en leren ze hoe ze met elkaar kunnen opschieten.

Kleuterleidsters moeten zowel een kwalificatie of een aanzienlijke opleiding hebben in het voorschoolse onderwijs als ervaring hebben met het werken met kinderen van deze leeftijd. Deze voorbereiding en ervaring geven opvoeders een goed inzicht in wat 3 - 5 jaar oude kinderen kunnen en waarom ze denken en zich gedragen zoals ze doen. De directeur van het centrum moet u kunnen vertellen over de onderwijsachtergrond van de medewerkers en hoeveel training ze op de werkvloer hebben gehad.

Kleuters moeten een voorspelbare dagelijkse routine volgen. Er moet een schriftelijk schema in het klaslokaal worden geplaatst om de bezoekers te oriënteren. Dit schema kan enige flexibiliteit bevatten, maar kinderen van deze leeftijd hebben het gevoel dat ze kunnen voorspellen wat er daarna gaat gebeuren. Het serveren van snacks en maaltijden op een regelmatig tijdstip en het houden van een regelmatig dutje helpt hen om zich veilig te voelen in hun omgeving.

Waar moet je op letten als je het personeel in de kleuterklas observeert:

Hoe gaan de opvoeders om met overgangen van de ene activiteit naar de andere? Kinderen raken vaak gefrustreerd als ze wachten tot er iets gebeurt. Een ervaren opvoeder anticipeert op deze momenten en verlicht de spanning met een liedje of een activiteit.

Zitten de opvoeders met de kinderen te werken terwijl ze nieuwe activiteiten verkennen en nieuwe vaardigheden uitproberen? Of beginnen ze met de kinderen aan projecten en gaan ze dan achterover leunen en toekijken? Volwassenen moeten zich tijdens deze activiteiten met de kinderen bezighouden om ze vertrouwen te geven en ze te ontlasten door middel van frustraties.

Zijn de dagelijkse routines en activiteiten zo opgezet dat de kinderen keuzes kunnen maken? Als de ruimte is georganiseerd in verschillende activiteitengebieden, moeten kinderen kunnen kiezen uit die mogelijkheden tijdens de vrije speeltijd. Door materialen en speelgoed op te slaan op rekken die duidelijk gelabeld en gemakkelijk toegankelijk zijn, kunnen kinderen ook kiezen uit verschillende alternatieven.

Zijn opvoeders alert en klaar om kinderen te helpen met persoonlijke verzorgingsroutines zoals eten, naar de badkamer gaan en zich aankleden als ze de behoefte aan die hulp laten zien?

Ziet u aanwijzingen dat de medewerkers de individuele behoeften van elk kind respecteren? Opvoeders moeten de unieke persoonlijkheden en bijzondere gewoontes van individuele kinderen herkennen en erop letten dat ze geen favorieten spelen.

Stellen de opvoeders passende en consequente grenzen aan het gedrag van de kinderen? Kinderen en opvoeders kunnen samen de regels vaststellen die ze allemaal moeten volgen en deze voor iedereen op een rijtje zetten. De regels moeten in positieve bewoordingen worden gesteld (bijv. "We gebruiken loopvoeten binnenshuis" of "binnenshuis lopen!"). "Time-out" moet alleen gebruikt worden als het kind moet kalmeren en zich moet verzamelen. De opvoeder moet bij het kind blijven tijdens de time-out periode, in plaats van het kind zelf in een hoekje te laten staan.

Worden kinderen op dezelfde manier behandeld, ongeacht speciale behoeften, sociale klasse, geslacht, ras of etnische afkomst? Let erop dat ze evenveel positieve, ondersteunende aandacht krijgen van de opvoeders. Is het klaslokaal zo ingericht dat het geschikt is voor kinderen met speciale behoeften? Verwacht het personeel dezelfde dingen van meisjes als van jongens?

Begroeten de opvoeders/leraren de kinderen als ze 's morgens aankomen en doen ze vervolgens een inspanning om ze te integreren in het spel van de kinderen die al in het centrum zitten? Dit is een moeilijke overgang voor sommige kinderen, die misschien speciale aandacht van de opvoeder nodig hebben om zich elke dag vlot aan te passen aan de nieuwe omgeving.

Let op wat er gebeurt tijdens de snacktijd en in de buitenlucht. Zijn de leerkrachten actief betrokken bij de kinderen in deze tijden, of zien ze dit als "vrije tijd" voor zichzelf?

Goede peuterspeelzalen zijn ontdekkingsreizigers. Ze vinden het heerlijk om "mee te spelen" terwijl de kinderen hen in een wereld van fantasie en verbeelding leiden. Onderweg helpen ze de kinderen bij het vinden van nieuwe rekwisieten voor de toneelstukken die ze maken. Ze geven ook advies bij conflicten en stellen goede open vragen die de kinderen helpen om hun ideeën uit te breiden. Zoek naar deze interacties. Als u ze ziet, weet u dat u een getalenteerde professional uit de vroege kinderjaren hebt gevonden.

Goede opvoeders zijn comfortabel in het uitdrukken van warmte en het zorgen voor kinderen. Ze zijn niet bang om de kinderen waarmee ze werken vast te houden of te knuffelen of gewoon aan te raken. Het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat deze behoefte wordt vervuld voor kinderen die een groot deel van hun dag in een kinderopvangomgeving doorbrengen. Natuurlijk zijn bepaalde vormen van aanraken ongepast, maar aan kinderen in de voorschoolse leeftijd kan worden geleerd wat voor soort contact goed is en wat voor soort contact niet goed is. Opvoeders moeten zich op hun gemak voelen om kinderen in hun armen op te scheppen en te knuffelen. Glimlachen, zachte stemmen en zorgzame en bemoedigende woorden zijn ook een vast onderdeel van de kinderopvang.

Villa De Kinderlantaarn is een kinderdagveblijf en buitenschoolse opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Het is gevestigd in Lelystad. En biedt professionele begeleiding en opvang van jonge kinderen en pubers. Heb je vragen of wil je graag een afspraak plannen? Bezoek onze contactpagina.