Minder speelgoed
HOE MINDER SPEELGOED LEIDT TOT EEN HOGERE KWALITEIT VAN HET SPEL
Kinderen en speelgoed gaan hand in hand, en er is veel te winnen als baby's, peuters en kleuters de hele dag spelen.
Speelgoed is een leuke manier om de motoriek van jongeren te ontwikkelen, hun verbeelding te verlevendigen, sociale vaardigheden te stimuleren, probleemoplossing te oefenen en zelfstandigheid te bevorderen, maar het is mogelijk om te veel van het goede te hebben.
Overvolle speelgoeddozen en volgepropte planken zijn overweldigend voor kinderen en ouders, en er is een school van gedachten dat minder, meer zorgvuldig samengesteld speelgoed het spel van kinderen kan verbeteren.
Wat is het verband tussen minder speelgoed en beter spel?
Onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteit van het spel van een kind sterk wordt beïnvloed door:
- Het aantal speelobjecten;
- Het soort speelobjecten; en
- De manier waarop de omgeving is opgebouwd.
Het feit dat er minder speelgoed wordt aangeboden, komt het spel en de ontwikkeling van het kind in veel opzichten ten goede.
Om te beginnen vermindert het de keuzevrijheid van het kind, wat de kwaliteit van het spel blijkt te verbeteren. Ze concentreren zich eerder op één voorwerp voor langere tijd en gebruiken het speelobject op verschillende manieren. Dit resulteert op zijn beurt in creatiever en fantasievoller spel en komt hun cognitieve ontwikkeling ten goede.
Wanneer kinderen vrij zijn om op deze manier te spelen, zijn de voordelen op lange termijn onder andere een gevoel van tevredenheid, wat resulteert in de interne motivatie om te herhalen en te zoeken naar verdere speelervaringen. Het opzetten van een speelruimte die geordend is, en een kleine verscheidenheid aan speelgoed in lage open manden aanbiedt, ondersteunt ook de autonomie en ondersteunt het zelfmanagement omdat het kind vrij is om zijn spel duidelijk te zien en zelf te kiezen.
Deze opstelling is van even groot voordeel voor de ouders, omdat het de rommel en de rommel vermindert en het onvermijdelijke opruimen van gevechten vermindert. We hebben ontdekt dat kinderen beter in staat zijn om hun eigen omgeving opnieuw in te richten wanneer deze eenvoudigweg georganiseerd is, en dat ze er plezier in hebben om de juiste voorwerpen terug te plaatsen in hun aangewezen manden.
Ouders vinden ook dat de focus op kindgericht spel hen bevrijdt om een paar van hun eigen activiteiten te doen, terwijl hun kind niet afhankelijk is van het vermaak.
Welke praktische stappen kunnen ouders nemen om hun onder-vijf-speelgoed te sorteren en de kwaliteit van hun spel te verbeteren?
Er zijn verschillende manieren om speelgoed te ontwarren en ruimte te maken voor kwaliteitsspel.
Advies voor ouders:
- zich te ontdoen van meerlingen/duplicaten of te veel speelgoed met hetzelfde doel.
Speelgoed is in wezen het gereedschap dat kinderen gebruiken om hun 'werk' te doen, dus het is belangrijk dat ze verschillende soorten speelgoed krijgen voor verschillende doeleinden, in plaats van duplicaten van hetzelfde gereedschap.
Speelgoed met ontbrekende of kapotte onderdelen kwijtraken
Dit speelgoed betekent dat de 'klus' van het kind niet kan worden geklaard, wat frustratie kan veroorzaken en de kans voor het kind om dat gevoel van voltooiing en tevredenheid te voelen, kan verminderen.
Kies voor speelgoed uit de echte wereld in plaats van op fantasie/karakter gebaseerd speelgoed
Het spel van kinderen kan vandaag de dag vrij zwaar worden beïnvloed door de media of de blootstelling aan tv-figuren, en we vinden dat dit hun leiderschap in hun spel kan beperken. Kinderen zijn van nature gefascineerd door de echte wereld, dus we suggereren de echte wereld boven de fantasie. Zelfs in fantasierijk spel willen kinderen eigenlijk volwassenen nabootsen om het echte leven en hun eigen wereld onder de knie te krijgen en er betekenis aan te geven.
Kies passief speelgoed boven actief speelgoed
Actief speelgoed is het speelgoed dat al het werk voor het kind doet. Ze zingen, dansen of bewegen meestal, en hoewel kinderen zich hiertoe aangetrokken voelen, is het meestal omdat ze een snelle dopamineslag in hun hersenen krijgen die werkt als een beloning om meer van hetzelfde te zoeken (bijv. onmiddellijke bevrediging).
Ondertussen bevordert passief speelgoed (zoals stokken, basisartikelen voor het huishouden, papier en kleurpotloden) het kind om de meester en actieve agent in het spel te zijn. Dit vraagt soms meer inspanning van het kind, maar resulteert in die interne bevrediging die hun holistische ontwikkeling ondersteunt.
Selecteer eenvoudige, open objecten boven complex, meervoudig conceptspeelgoed
Veel speelgoed zit tegenwoordig vol met concepten en wordt verkocht als educatief voordeel. Jonge kinderen nemen geen concepten op door bombardementen. Veel concepten kunnen gemakkelijker in het kind worden ontwikkeld door middel van open objecten die hen in staat stellen te zoeken naar wat ze op dat moment nodig hebben. Dit zijn voorwerpen die het spel niet dicteren voor het kind.
Naast actief of passief zijn, in welke categorieën passen verschillende soorten speelgoed?
Speelgoed kan in acht categorieën worden ingedeeld, afhankelijk van het speelschema dat ze promoten. Speelschema's zijn de aansporingen die kinderen voelen om zich op een repetitieve manier te gedragen, en ouders worden aangemoedigd om speelgoed te kiezen en activiteiten te plannen die deze speelimpulsen ondersteunen:
Aansluiten
Knutselactiviteiten kunnen bestaan uit het aan elkaar lijmen van dingen of het maken van papieren kettingen.
Kinderen zullen ook vaak hun lichaam gebruiken om zich met elkaar te verbinden, of met items, wanneer ze deze drang vertonen.
Positionering
Het Positioneringsschema is de basis van organisatorische vaardigheden en het is duidelijk wanneer kinderen vergelijkbare objecten in rijen opstellen of patronen met objecten maken.
Ouders kunnen dit speelschema ondersteunen door soortgelijke losse onderdelen ter beschikking te stellen aan het kind. Dit kan betekenen dat het kind een mandje met knuffels krijgt of dat het natuurlijke voorwerpen, zoals bladeren of zaaddozen, moet verzamelen.
In de knutselruimte kunnen de ouders houten knutselstaafjes en lijm leveren om patronen of rijen te kunnen maken.
Rotatie
Het Rotatieschema gaat over dingen die rollen of draaien. Speelgoed zoals ballen, auto's, draaiende toppen en twirling streamers zijn items die aan deze drang voldoen.
Kinderen zullen dit schema ook tekenen, dus het is nuttig voor ouders om te voorzien in papier en schrijfwerk. Verfmarmering kan ook een leuke activiteit zijn.
Vervoer
Bij het Transportplan gaat het om het verplaatsen van spullen van de ene naar de andere locatie of om het verplaatsen van objecten van de ene naar de andere locatie.
Objecten zoals kleine emmers, manden, kruiwagens, kinderwagens, speelkarretjes, losse onderdelen, poppenbaby's en teddyberen kunnen dit speelschema ondersteunen.
Het is ook een goed idee voor ouders om het spelen met water en zand aan te moedigen, waarbij verschillende containers worden gebruikt om te gieten en over te brengen van kannen naar bekers, of van schop naar zandvorm.
Traject
Last but not least, het Traject schema houdt in dat kinderen voorwerpen, waaronder zichzelf, door de ruimte gooien.
Om deze drang te ondersteunen, kunnen ouders zorgen voor kleine, zachte ballen of zitzakken die kinderen in een hoepel of op een doelwit kunnen gooien. De ballenlopen voldoen aan de Trajectschema's. Bellen blazen in de buitenlucht voor kinderen om te jagen, of het voorzien in niveaus die ze kunnen afspringen, zijn ook uitstekende ideeën.
Waar moeten ouders nog meer op letten bij het selecteren van speelgoed voor kinderen onder de vijf jaar?
Wij raden speelgoed aan dat jarenlang duurzaam en milieubewust is. Houten speelgoed is bijvoorbeeld een goede manier om het welzijn van kinderen te bevorderen en afval te verminderen.
Voor ondertonen raad ik ook een aantal veilige, maar gevarieerde, materiële voorwerpen aan, zoals doek, rubber en roestvrij staal, in plaats van alleen maar plastic.
Ik adviseer passief speelgoed dat niet het spel voor het kind doet, en boven de 12 maanden raad ik speelgoed aan dat voldoet aan de natuurlijke cognitieve drang van alle kinderen. Het is nuttig om speelgoed te balanceren tussen de acht speelschema's, en voor kleuters vind ik knutselen en spelen in de natuur het beste!
Naast het organiseren van hun speelgoed, welke andere adviezen geef je ouders die proberen de kwaliteit van het spel van hun kind te verbeteren?
De omgeving, en de volwassene in de omgeving, betekenen alles voor het kind.
Zodra de ouders het speelgoed van hun kind hebben gesorteerd, moedig ik hen aan om een overzichtelijke speelruimte in te richten met natuurlijk licht, kindermeubilair, lage open manden voor zelfselectie, en niet meer dan een achttal manden in één keer (d.w.z. één mandje om aan elk speelschema te voldoen).
Ouders moeten de rol van toeschouwer op zich nemen, in plaats van een entertainer, als ze intrinsiek gemotiveerd, tevreden en onafhankelijk spel willen bevorderen.
Het spel kan verloren gaan in de drukke dagelijkse routine, dus het is belangrijk om tijd vrij te maken voor zelfstandig spel. Om dit te doen, stel ik voor om een voorspelbare tijd van de dag voor het spel op te bouwen - meestal na een periode van volwassenheid en wanneer het kind goed gevoed en uitgerust is - om zelfstandig spel te bevorderen.
Hartelijk dank voor uw inzichten. Met deze tips in het achterhoofd kunnen we dit najaar allemaal aan een voorjaarsschoonmaak beginnen en de vruchten plukken van netjes speelgoed en kwaliteitsvol spel.
Villa De Kinderlantaarn is een kinderdagveblijf en buitenschoolse opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Het is gevestigd in Lelystad. En biedt professionele begeleiding en opvang van jonge kinderen en pubers. Heb je vragen of wil je graag een afspraak plannen? Bezoek onze contactpagina.