Impact van kinderdagverblijf op ontwikkeling van jonge kinderen

Kinderopvang en de impact daarvan op de ontwikkeling van jonge kinderen

Inleiding

Aangezien de arbeidsparticipatie van moeders van jonge kinderen de afgelopen decennia is gestegen, is ook het gebruik van kinderopvang, met inbegrip van zowel kinderopvangcentra als gezinskinderopvangcentra, toegenomen. Een aanzienlijke meerderheid van de jonge kinderen maakt nu regelmatig gebruik van kinderopvang voordat ze naar school gaan: de zorg voor kinderen in de voorschoolse leeftijd is nu hoger dan die voor baby's en peuters. Recente schattingen geven aan dat bijna tweederde van alle 3- tot 5-jarige kinderen een of andere vorm van regelmatige kinderopvang vóór de kleuterschool bijwonen. Gezien dit hoge gebruik van kinderopvang hebben zowel ouders als professionals getracht de impact van deze ervaringen op de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen te begrijpen.

Onderwerp

Omdat de resultaten van kinderen worden beïnvloed door de vele omgevingen die ze tegenkomen, waaronder zowel gezins- als kinderopvangomgevingen, is er een groeiende belangstelling voor onderzoek naar de effecten van de ervaringen met kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen. Bovendien ligt de gerapporteerde gemiddelde kwaliteit van de kinderopvang in de VS onder de normen die worden aanbevolen door professionals in de vroege kinderjaren, wat leidt tot bezorgdheid over de manier waarop de kwaliteit van dergelijke omgevingen de ontwikkeling van kinderen beïnvloedt. In combinatie met de wijdverbreide belangstelling voor het bevorderen van de schoolgeschiktheid van kinderen, is in een aantal onderzoeken onderzocht in hoeverre variaties in de kwaliteit van de opvang van kinderen in de voorschoolse leeftijd van invloed zijn op de cognitieve en sociale vaardigheden van kinderen tijdens de voorschoolse leeftijd, tijdens de overgang naar school en in de basisschoolse leeftijd. Bij het onderzoek naar de kwaliteit van de kinderopvang zijn verschillende factoren meegewogen, waaronder de praktijk in de klas (bijv. materialen, activiteiten, dagelijkse organisatie), de relatie tussen leraar en kind (bijv. gevoeligheid van de leraar, warmte en nabijheid van de relatie met het kind), en de kwalificaties van de leraar (bijv. onderwijs- en opleidingsniveau).

Problemen

Een moeilijkheid bij het onderzoeken van de impact van de kwaliteit van de kinderopvang is de kwestie van de gezinsselectiefactoren. Gezinnen kiezen de kinderopvang die ze gebruiken en gezinnen met verschillende kenmerken kunnen kiezen voor verschillende soorten en kwaliteit van de zorg. In het bijzonder is in studies gesuggereerd dat sociaal-economisch bevoorrechte gezinnen de neiging hebben om te kiezen voor een hogere kwaliteit van zorg voor hun kinderen. Daarom is het wellicht niet mogelijk om de ontwikkelingseffecten van de kwaliteit van de kinderopvang volledig te scheiden van de effecten die worden gegenereerd door de gezinsfactoren. Hoewel meer recente studies zich statistisch hebben aangepast voor deze gezinsselectiefactoren, kunnen ze de effecten van de kwaliteit van de kinderopvang onderschatten wanneer deze twee sterk gecorreleerd zijn.

Een tweede moeilijkheid op dit onderzoeksgebied is de noodzaak van longitudinale studies die ook verschillende niveaus van de kwaliteit van de kinderopvang en representatieve steekproeven van voldoende omvang omvatten om de effecten van de kwaliteit van de kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen op de langere termijn te onderzoeken.

Context

Bewijs voor de effecten van voorschoolse kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen is afgeleid van twee verschillende onderzoeksgebieden - vroege interventieprogramma's voor kinderen in risicosituaties, en typische gemeenschapskinderopvang. Terwijl verschillende studies de longitudinale effecten van vroege interventieprogramma's hebben onderzocht, zijn er maar weinig die de effecten hebben onderzocht voor kinderen die deelnemen aan kinderopvangprogramma's in de gemeenschap terwijl ze de overgang maken van de kleuterschool naar de basisschool. Verschillende onderzoeken naar vroegtijdige interventieprogramma's hebben positieve langetermijneffecten op de cognitieve ontwikkeling en academische prestaties van kinderen gevonden die tot de derde of vierde klas duren, en zelfs langer tot de adolescentie en de volwassenheid voor bredere indicatoren van schoolsucces, zoals behoud in de klas, plaatsing in het speciaal onderwijs, totale onderwijsjaren en intellectueel functioneren. Deze vroegtijdige interventieprogramma's waren over het algemeen hoogwaardige, zeer intensieve, modeldemonstratieprogramma's, en hoewel deze onderzoeken duidelijk blijvende positieve effecten van het aanbieden van dergelijke programma's in de voorschoolse jaren laten zien, weerspiegelen ze niet de typische ervaringen van de meeste kinderen in de kinderopvang.

Een tweede onderzoeksgebied heeft de effecten onderzocht van de typische gemeenschapsprogramma's voor kinderopvang die door gezinnen worden gebruikt en die sterk kunnen variëren in de kwaliteit van de geboden ervaringen. Meer in het bijzonder is er in de afgelopen twee decennia substantiële onderzoeksliteratuur ontwikkeld waarin de effecten van de kwaliteit van de voorschoolse kinderopvang op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen worden onderzocht. In de onderzoeksstudies werden kinderopvangprogramma's geselecteerd uit de bestaande programma's binnen de lokale gemeenschappen die werden bemonsterd, in tegenstelling tot de modeldemonstratieprogramma's die in de vroege-interventiestudies werden opgenomen. Het sterkste bewijs is verzameld uit studies die de effecten van de kwaliteit van de kinderopvang onderzoeken na het controleren van verschillen in de achtergrond van het kind of de familie, zoals sociaal-economische status, moederlijke opvoeding, gezinsstructuur, geslacht of etniciteit, met het oog op het toestaan van verschillen met betrekking tot zowel de selectie van de kinderopvang als de resultaten van de kinderen.

Belangrijke vragen

Belangrijke onderzoeksvragen op dit gebied zijn onder meer de volgende:

Is het niveau van de kwaliteit van de kinderopvang in de voorschoolse leeftijd gerelateerd aan de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen?

Hoe lang zijn de invloeden van de kwaliteit van de kinderopvang zichtbaar?

Zijn er verschillende effecten van de kwaliteit van de kinderopvang op de ontwikkelingsresultaten van kinderen met verschillende achtergronden?

Recente resultaten

In de VS en andere landen, waaronder Canada, Bermuda en Zweden, is onderzoek gedaan naar de gevolgen van de kwaliteit van de kinderopvang voor de ontwikkeling van kinderen, zowel op de korte termijn, tijdens de voorschoolse periode, als op de langere termijn, tot aan de basisschool. In de onderstaande studies zijn de effecten van de kwaliteit van de kinderopvang onderzocht, na correctie voor gezinsselectiefactoren, om de relaties tussen de selectie van een bepaalde kwaliteit of een bepaald type kinderopvang en de effecten van de kinderopvang zelf te ontwarren.

Hoewel er relatief weinig longitudinale studies zijn, hebben verschillende studies positieve associaties gevonden tussen de kwaliteit van de kinderopvang en de cognitieve ontwikkeling en sociale competentie van kinderen tijdens de voorschoolse jaren. Deze studies suggereren dat kinderen die tijdens de voorschoolse jaren naar een betere kwaliteit van de kinderopvang gaan, betere cognitieve en sociale vaardigheden laten zien tijdens deze periode, nadat ze rekening hebben gehouden met verschillen in gezinsachtergrondkenmerken die ook gerelateerd zijn aan de ontwikkeling van kinderen.

Enkele studies hebben dit probleem longitudinaal aangepakt voor de kinderopvang in de voorschoolse leeftijd, waarbij de langetermijninvloeden van de kwaliteit van de kinderopvang op zowel de cognitieve als de sociale ontwikkeling zijn onderzocht. Sommige studies hebben bescheiden, positieve associaties gevonden tussen de kwaliteit van de voorschoolse kinderopvang en de cognitieve vaardigheden van kinderen op school. Er zijn minder lange termijn associaties gevonden voor de sociale ontwikkeling, hoewel sommige studies hebben aangetoond dat een betere kwaliteit van de voorschoolse kinderopvang samenhangt met positiever gedrag en minder probleemgedrag in de vroege basisschoolse jaren.

Hoewel de meeste studies invloeden van de kwaliteit van de kinderopvang op de uitkomsten van kinderen hebben gevonden, hebben enkele studies weinig effect gevonden voor de cognitieve of sociale ontwikkeling in de kleuterjaren, en op de langere termijn, naar de basisschool. De afwezigheid van effecten in deze studies kan worden verklaard door steekproefproblemen in sommige gevallen (beperkte reeksen van de kwaliteit van de kinderopvang en/of relatief kleine steekproefgroottes) of door de uitkomsten die in andere gevallen zijn gemeten (bijvoorbeeld zeer laagfrequent gedrag, zoals sociale ontwenning).

Een andere kwestie van belang is of de effecten van de kwaliteit van de kinderopvang sterker zijn bij sommige groepen kinderen, zoals degenen die mogelijk al een groter risico lopen op een minder optimale ontwikkeling. Slechts enkele studies die de kwaliteit van de kinderopvang relateren aan de resultaten van peuters en kleuters hebben deze vraag onderzocht, en minder kinderen hebben de basisschool gevolgd. De bevindingen op dit gebied zijn gemengd, met enig bewijs van sterkere effecten voor kinderen die een groter risico lopen tijdens de voorschoolse jaren en de schoolgaande leeftijd, hoewel deze verschillen niet voor alle onderzochte uitkomsten consistent werden gevonden. In andere studies zijn daarentegen geen differentiële effecten van de kwaliteit van de kinderopvang voor kinderen met een groter risico gevonden. Gezien de waarschijnlijkheid dat kinderen met een groter risico in mindere kwaliteit worden opgevangen, moet deze kwestie echter nader worden overwogen.

Conclusies

Het onderzoek ondersteunt de stelling dat een betere kwaliteit van de kinderopvang samenhangt met een betere cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen. Hoewel deze effecten van de kwaliteit van de kinderopvang in het bescheiden tot gematigde bereik liggen, worden ze zelfs gevonden na correctie voor gezinsselectiefactoren die verband houden met zowel de kwaliteit van de zorg als met de resultaten van de kinderen. Tal van studies hebben kortetermijneffecten van de kwaliteit van de kinderopvang op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen in de voorschoolse leeftijd gevonden. Er zijn ook effecten op langere termijn in de basisschooljaren gevonden, hoewel er minder longitudinale studies zijn uitgevoerd om deze kwestie te onderzoeken. Bovendien geven deze resultaten aan dat de invloeden van de kwaliteit van de kinderopvang belangrijk zijn voor kinderen van alle achtergronden. Hoewel sommige studies nog sterkere effecten hebben gevonden voor kinderen met een minder bevoorrechte achtergrond (wat suggereert dat deze kwestie nog kritischer kan zijn voor kinderen die al een groter risico lopen om op school te falen), geven de bevindingen aan dat kinderen met een meer bevoorrechte achtergrond ook worden beïnvloed door de kwaliteit van de zorg.

Implicaties

Deze bevindingen suggereren dat een beleid dat een goede kwaliteit van de kinderopvang tijdens de voorschoolse jaren bevordert, belangrijk is voor alle kinderen. Uit ander onderzoek blijkt dat kwalitatief goede opvang duur is; deze wordt geassocieerd met goed opgeleid en geschoold personeel, lage personeelskildratio's, laag personeelsverloop, goede lonen en effectief leiderschap. Gezien de hoge kosten en de relatieve schaarste aan kwalitatief goede opvang, moet zowel de beschikbaarheid als de betaalbaarheid van de opvang in aanmerking worden genomen. In het meest succesvolle beleid zal met al deze factoren rekening moeten worden gehouden, zodat een goede kwaliteit van de zorg voor alle kinderen een realistische optie is. Gezien het hoge gebruik van kinderopvang tijdens de voorschoolse jaren lijkt een dergelijke investering een belangrijke manier om de bereidheid en het succes van kinderen op school te verbeteren.

Villa De Kinderlantaarn is een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Het is gevestigd in Lelystad. En biedt professionele begeleiding en opvang van jonge kinderen en pubers. Heb je vragen of wil je graag een afspraak plannen? Bezoek onze contactpagina.